fredag 2 december 2011

UAE 40th National Day!

Idag är det Förenade Arabemiratens 40:e nationaldag! Jag tänkte därför dela med mig till er lite historiska händelser ur mitt paradis historia.

1971 Får UAE sin nuvarande valuta Dirham.
1979 Öppnar Dubai´s nya hamn i Jebel Ali som då blir världens största hamn.
1985 Startar Dubai sitt första flygbolag. Bolaget som har en budget på 10 miljoner dollar får namnet Emirates. Bolaget startar med endast fyra flygplan och första turen går till Karachi i Pakistan. Idag flyger Emirates till 105 destinationer på sex kontinenter och har gått med cirka 1 BILJON Dollar i vinst på bara de senaste SEX MÅNADERNA.
1985 Öppnar Jebel Ali Free Zone som är en speciell zon där företag kan importera och exportera med vissa ekonomiska fördelar.
1994 Börjar man bygget med det kända hotellet Burj al Arab. Hotellet kallade sig världens enda sjustjärniga hotell vilket var en symbol för Dubai´s växande turism.
1999 Öppnar Emirates Towers som är Dubai´s kända tvillingtorn och som då var Mellanösterns högsta byggnader.
2001 Börjar man bygga Palm Jumeirah som snabbt blir känt över hela världen. Palmen är världens största ö byggd av människor!
2002 Tillåts utlänningar att köpa egendom i Dubai.
2005 Öppnas Mall of Emirates, känt för sin inomhus skidbacke.
2009 Invigs Dubai Metro. Projektet som ännu inte är färdigt är ändå världens längsta förarlösa tågsträcka.
2010 Invigs världens högsta byggnad i Dubai som till slut får namnet Burj Khalifa.



Även om Dubai har storhetsvansinne med världens största byggnad, köpcenter och fontän så älskar jag landet som blivit mitt andra hemland otroligt mycket. Dubai och UAE kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar