fredag 28 januari 2011

Sandstorm i Dubai

En kraftig storm slog till vid lunchtid idag i stora delar av UAE. Jag stod i sovrummet och tittade ut genom fönstret och ena minuten var allt som vanligt och nästa minut blev sovrummet alldeles mörkt. När jag tittade ut igen såg jag att stora, mörka moln snabbt kom insvepande mot land och inom någon minut var det full storm på stranden. Folk som låg och solade började springa i panik mot husen, solstolar blåste omkull och skräp började flyga runt i luften. Allt såg ganska läskigt ut från fönstret och jag som varit med om en sandstorm tidigare vet att det inte är särskilt trevligt att ligga på stranden när den slår till.


 Stormen är på väg in...
 ...kommer närmre...
 Solstolarna ligger huller om buller efter att de slungats iväg av vinden...
Mycket sand i luften...

Första året som jag bodde här var G och jag med om en liknande sandstorm då vi låg på stranden och solade. Plötsligt när vi tittade upp såg vi stora mörka moln komma snabbt emot oss och under dem ett stort sandmoln. Inom några minuter befann vi oss mitt i sandstormen som var riktigt kraftig. Det gick knappt inte att andas då luften var så full av sand att vi var tvungna att hålla våra kläder för munnen. Ögonen  gjorde ont av all sand och folk runt omkring oss sprang i panik mot husen. Precis som folk gjorde idag...

När vi senare idag åkte till Dubai såg vi att stormen faktiskt hade förstört många staket och plank, en del träd hade fallit omkull och väldigt mycket skräp låg överallt längs gatorna. Tur att vi fortfarande var hemma när stormen slog till och var som värst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar