söndag 12 december 2010

Kardemummakaka

Bakade en kardemummakaka igår som faktiskt blev riktigt god. Gjorde dock bara 1/3 av receptet eftersom jag ville prova om det blev gott då jag använder hela kardemumma kärnor eftersom det var det enda jag hittade här. Eftersom jag inte har någon mortel är det svårt att krossa fröna. Kakan blev god ändå även om den smakade ganska mycket kardemumma.



Kardemummakaka

175 g smör
3 ägg
3 dl socker
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk stött kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader, smält smöret och låt svalna. Smöra och bröa en form, ca 24 cm. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, häll i smör, mjölk och banda vetemjöl, bakpulver och kardemumman. Vispa försiktigt i äggsmeten och häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min tills kakan är klar.

Jag garnerade  med pärlsocker eftersom jag inte har något florsocker men annars tycker jag att det blir snyggare med florsocker.

3 kommentarer:

  1. Vad menar du med att kakan blev god ÄVEN om den smakade mycket kardemumma. Kardemumma är ju en av de godaste kryddorna som finns! ;-)

    SvaraRadera
  2. Risken finns ju att det kan bli för mycket av det goda! ;)

    SvaraRadera
  3. För mycket av det goda? Det kan väl aldrig vara möjligt? ;-)

    SvaraRadera