torsdag 2 december 2010

UAE´s nationaldag

Idag är det  torsdag och helgdag här då det är UAE´s 39:e nationaldag. Nationaldagen firas stort med flera olika evenemang runt om i staden. Man delar även ut flaggor till alla som vill ha, man dekorerar sina hus med flaggor, bilarna dekoreras med flaggor och dekaler och alla klär upp sig och är glada. 

Det är lite annorlunda mot hur vi i Sverige firar vår nationaldag. Ärligt talat så förstår jag inte varför inte vi i Sverige kan tillåtas vara stolta över vår flagga och vårt land utan att klassas som rasister och främlingsfientliga när de flesta andra länder kan göra samma sak utan att klassas på samma sätt. Jag tycker att det är väldigt fint att man som här i UAE kan vara stolta för sitt land och fira det så som man gör. Även om jag inte är lokal så rycks jag med i firandet och är minst lika stolt för UAE som de lokala är.

Jag tycker att Sverige borde ta efter ett land som UAE och stå upp för sitt vackra land och sin fina flagga och våga fira det då stolthet över sitt land inte behöver ha något som helst med främlingsfientlighet att göra. Tvärtom kan det istället vara så att man vill visa andra sin kultur och sitt land på ett positivt sätt. Om man bor utomlands blir man ju ofta väldigt stolt över sitt land och berättar för alla som vill höra allt som har med landet att göra. Jag berättar tex om Abba, Ikea, Volvo, allemansrätten, fjällen osv. men när folk sedan frågar hur man firar Sveriges nationaldag ja då är svaren inte lika målande då vi knappt firar den vilket många från andra länder tycker är väldigt konstigt!

Jag ska försöka ta lite bilder från UAE´s nationaldagsfirande så att ni får se hur man firar en dag som denna.
Hoppas att ni får en fin 2:a december, på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar